– Vid Stockholms universitet fanns det under vårterminen drygt 39 000 förstagångs- eller fortsättningsregistrerade på någon av universitetets kurser, varav majoriteten på det Humanvetenskapliga området. Att planera undervisning för dem är ett mycket omfattande arbete. Vi har en rad små ämnen, framför allt vid humanistisk fakultet. Flera av dessa ämnen har upplevt ett uppsving med fler studenter som har kunnat delta i undervisningen trots att de bor på annat håll i landet och ibland även i andra länder. Vi anser det vara viktigt att dessa studenter får slutföra sina studier online, eftersom vi annars riskerar tappa dem.
Enligt en ny forskningrapport från Lunds universitet mår studenter sämre av studier på distans. Vad gör universitetet för att säkerställa att studenter får det stöd de behöver för att kunna må bra under sin studietid vid Stockholms universitet, givet situationen med distansundervisning?
– Många institutioner erbjuder studiesociala aktiviteter även vid online-undervisning. Även kåren och studentföreningarna genomför den typen av aktiviteter.
Folkhälsomyndigheten meddelade förra veckan att rådet om att ”utbildningar för vuxna bör erbjuda distansundervisning upphör att gälla, vilket betyder att studerande och elever kan återgå till undervisning på plats.” Enligt Yvonne Svanström och Elisabeth Wåghäll Nivre följer Stockholms universitet de rådande rekommendationerna, samtidigt som man hoppas kunna återgå till campusundervisning så snart som möjligt. Men Folkhälsomyndighetens nya besked innebär dock ingen omedelbar återgång till universitetet.
– Det senaste beslutet från Folkhälsomyndigheten innebär att lärosätena från och med den 1 juni kan återgå till undervisning och examination på campus, utan formella begränsningar i antal studenter. Det innebär att vi kommer att öppna för undervisning på campus gradvis och under ordnade former för att minska risken för smittspridning. All undervisning och examination ska genomföras enligt Folkhälsomyndighetens gällande regler och rekommendationer om avstånd, undvikande av trängsel, handtvätt med mera för att minska risken för smittspridning.
Anledningen till att återgången kan dra ut på tiden är, enligt universitetet, dels på grund av omfattningen av att ställa om till campusundervisning, både för lärare och studenter, men också baserat på om momenten skulle vara gå att genomföra smittsäkert.
– Varje institution får bedöma möjligheten att bedriva viss verksamhet på plats redan under sommaren, men hela tiden utifrån målsättningen att minimera risken för spridning av covid-19. Från och med höstterminen kan de flesta moment utföras på plats om smittläge och vaccinationstäckning så tillåter. Undervisning för stora studentgrupper på plats i form av storföreläsningar etc. bör dock undvikas, särskilt i början av hösten. Flera institutioner har fattat beslut om digital undervisning under första delen av hösten. Då andra nu kommer att fatta beslut om undervisning på campus ger det en gradvis återgång.
Universitetet hoppas alltså kunna återgå mer till campus under hösten och att man så snart ska kunna erbjuda de praktiska moment som studenter gått miste om. Men man anser att det kan bli svårt att identifiera de studenter som drabbats mer negativt än andra av distansstudierna och som därför kan behöva ytterligare stöd efter återgången till campus.
Vilka åtgärder kommer universitetet vidta i framtiden för att säkerställa att vissa studentgrupper fortsatt inte ska ligga efter sina studiekamrater på av grund av distansstudierna som varit?
– Vi är självklart måna om att alla studenter får bästa möjliga utbildning. Att särskilja exakt vilka som ”ligger efter” andra studerande är däremot inte helt lätt att göra. Vi har nått en del nya studerandegrupper med undervisning online medan det har varit svårare för andra. Pandemin har medfört stora förändringar för väldigt många och är en extraordinär händelse som präglar många människors vardag på många olika sätt. Det vi inte får glömma är att online-undervisning i den omfattning som vi har bedrivit under pandemin har varit en nödvändig åtgärd för att vi ska kunna erbjuda samhället utbildning över huvud taget. Alla har gjort det bästa de kan utifrån rådande omständigheter. Det innebär t.ex. att en del kommer att erbjudas praktiska moment i sin utbildning med viss fördröjning, men alla institutioner gör sitt yttersta för att just sådana moment ändå ska kunna genomföras, skriver vicerektorerna i sitt mejl.