SU sluter upp i kritiken mot ministerns utspel om “hobbykurser”

Fristående kurser med “hobbykaraktär” har ökat på bekostnad av kvalitén på tekniska utbildningar. Så lät det i utbildningsminister Mats Perssons (L) debattartikel från förra veckan. Det är uttalanden som fått kritik från flera håll, bland annat från dekanerna vid SU.  

– Det vi fann märkligt var den väldigt enkla, för att inte säga populistiska, motsättning som han drar upp där mellan helt olika typer av kurser, säger Stefan Helgesson, dekan vid Humanistiska fakulteten.

Reaktionerna har inte låtit sig vänta på utbildningsminister Mats Perssons (L) utfall mot fristående kurser i en debattartikel i Svenska Dagbladet (9/4) från förra veckan. Enligt utbildningsministern har de fristående kurserna och distanskurserna ökat, och det har enligt honom skett på bekostnad av kvalitén på utbildningar som bättre svarar upp mot samhällets behov.

Därför vill Mats Persson se mindre kurser med “hobbykaraktär” – där kurser i ölkunskap och hundens beteendebiologi lyfts fram som exempel – och mer pengar till tekniska utbildningar.  

Det är uttalanden som visar på en grund förståelse av hur kunskap växer fram på lärosätena, menar Stockholms universitets fyra dekaner som tidigare i veckan skrev en replik till utbildningsministern.  

Lena Mäler är dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten vid SU. Foto: Sören Andersson/Stockholms universitet

– Så som Mats Perssons artikel var skriven visade det på att han inte förstod vad en fristående kurs är. På Stockholms universitet så är den allra största delen av de kurser som vi ger fristående kurser. Dessa ingår sedan ofta i olika utbildningsprogram, säger Lena Mäler, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten på SU.  

Stefan Helgesson, dekan vid Humanistiska fakulteten, pekar också ut ministerns sammanblandning av fristående kurser och distanskurser.  

– Det vi fann märkligt var den väldigt enkla, för att inte säga populistiska, motsättning som han drar upp där mellan helt olika typer av kurser, förklarar Stefan Helgesson.

En ensidig prioritering av tekniska utbildningar 

Dekanerna vid SU reagerar även på att utbildningsministern i debattinlägget endast framhåller tekniska utbildningar som i behov av ytterligare finansiering.  

– Det är det enda som nämns att man ska satsa på. Och vi tycker gemensamt bland dekanerna att det är felaktigt. För att nå full potential med utbildningar ska man inte inskränka dem till vissa ämnen, säger Lena Mäler.  

På den punkten lyfter Stefan Helgesson att underfinansiering är ett problem för såväl Humanistiska fakulteten som för hela högskolesektorn.

– Det gäller egentligen ganska brett för hela högskolesektorn att vi, enkelt uttryckt, får mindre värde för de pengar vi får, jämfört med för 20 år sedan, säger Stefan Helgesson och fortsätter:  

– Och det här har lett till en väldigt ansträngd ekonomi så att ja, jag är oroad i dagsläget och jag är pessimistisk vad gäller den här regeringen. Just nu ser jag inga tecken på att de tänker höja den här prislappen för humaniora och samhällsvetenskap, det verkar inte vara deras ambition. 

Politisk detaljstyrning inget nytt 

Ministerns utspel har också väckt frågor om den politiska styrningen av högre utbildning. Både Stefan Helgesson och Lena Mäler understryker dock att försök till detaljstyrning från regeringshåll inte är något nytt.  

– Det är inte bara den här regeringen, utan det har ju skett även tidigare att man detaljstyr universitetsutbildningar. Kanske inte så mycket inom ramen för vilka typer av kurser som ska ges, utan snarare varit inne och petat i vissa utbildningar, som till exempel lärarutbildningen, säger Lena Mäler.  

Stefan Helgesson, dekan vid Humanistiska fakulteten. Foto: Sören Andersson/Stockholms universitet

Enligt Stefan Helgesson är det ofrånkomligt att det finns viss politisk styrning av universiteten eftersom de finansieras av statliga anslag, men att lärosätena i slutändan har bestämmanderätt för hur de fördelar anslagen.

– Egentligen kan inte en regering bara peka med hela handen och säga ‘okej, nu ska ni satsa mer på teknik’. Däremot så tror jag att dem försöker hitta sätt att flytta över medel från vissa utbildningsområden, kanske till exempel från mindre högskolor, för att då på något vis gynna de tekniska utbildningarna. 

Även SU:s rektor Astrid Söderbergh Widding har kommenterat ministerns uttalande. På sin blogg skriver hon att hon hör till en av de “närmast sörjande”, bland annat för att hennes examen är “byggd på idel fristående kurser från Stockholms och Uppsalas universitet.”

Det är inte bara medarbetare vid Stockholms universitet som reagerat på debattinlägget. Repliker har kommit från såväl rektorerna vid Uppsala respektive Lunds universitet som från Sveriges förenade studentkårer, som menar att artikeln målar upp en förenklad och stundvis felaktig bild av högskolan.  

– Det tycker jag är bra, att lärosätena engagerar sig i den här frågan, säger Lena Mäler om kritikstormen.

Studietid har sökt Mats Persson för en kommentar utan framgång.

Felicia Larsson