SL öppnar framdörrarna på bussarna

SL blir först ut i Sverige med att öppna framdörrarna på bussarna, efter att i våras beslutat om att stänga framdörrarna på samtliga bussar för att skydda förarna från covid-19. I ett pressmeddelande från förra veckan skriver SL att de installerat skyddsglas vid förarhytten i deras bussar som möjliggör påstigning vid framdörrarna.

I och med spridningen av covid-19 som tog fart i våras beslutade många svenska kollektivtrafikbolag, däribland SL, att stänga framdörrarna på bussarna för att skydda busschaufförerna. Fram tills nu har detta inneburit att bussresenärer fått stiga på via de bakre dörrarna. 

Bussföretaget Nobina, som kör en del av SL:s bussar, har nu tagit fram ett trafiksäkert och smittsäkert skyddsglas som ska placeras runt förarhytten. Skyddsglasen har börjat installeras på bussarna i SL-trafiken och sedan i söndags är framdörrarna på Norrtäljebussarna öppna. SL satsar på att cirka 2 200 bussar ska få skyddsglas under vintern. 

SL blir först ut i Sverige med denna typ av lösning. I pressmeddelandet hävdar man att påstigning vid framdörrarna kommer att leda till minskad trängsel ombord och underlätta betalning för resan. 

Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL, uppger i pressmeddelandet att det i början rör sig om en övergångsperiod som innebär en blandning av bussar med och utan skyddsglas, och att de inte ännu kan specificera när en viss busslinje kommer att få skyddsglas. Cavalli-Björkman uppmanar därför resenärer att vara uppmärksamma och stiga på via framdörrarna om de öppnas. 

Enligt P4 Stockholm hade fackförbundet Kommunal lagt in ett skyddsstopp, då man menade att det fortfarande fanns en risk för smittspridning när busschaufförerna byter av varandra. Arbetsmiljöverket hävde dock skyddsstoppet sent på lördagskvällen utifrån att risken som Kommunal påpekade inte var utredd.

Felicia Larsson