Campusbutiken stänger

Stockholms universitets studentkår, SUS, meddelade under måndagen att man beslutat att stänga ner verksamheten i sin bokhandel Campusbutiken. Anledningen till beslutet uppges vara minskad försäljning på grund av coronapandemin.

Butiken, som sålt andrahandlitteratur och kontorsmateriel stänger den 31 mars nästa år och man uppmanar de som lämnat in sina böcker för försäljning att ta tillbaka dem de inte lyckas sälja innan 31 mars.

Sofia Holmdahl, ordförande Stockholms universitets studentkår. FOTO: Sara Emnegard

Enligt Sofia Holmdahl, ordförande för SUS, var beslutet att lägga ner bokhandeln tufft men nödvändigt då coronapandemin, med dess restriktioner och minskade omsättning som följd, gjorde en fortsatt verksamhet omöjlig.

– Det har varit ett svårt men nödvändigt beslut och utvecklingen vi ser med den rådande coronapandemin har ytterligare förvärrat situationen. Självklart är det tråkigt att lägga ned verksamheten med de konsekvenser det innebär för studenter och butikens anställda, säger Sofia Holmdahl.  

Även om man på SUS menar man stänger verksamheten till följd av coronapandemin så fanns inga planer på att temporärt pausa butiken, för att sedan öppna den igen efter pandemin. 

– De senaste åren har konkurrensen på andrahandsmarknaden för studentlitteratur hårdnat och vi ser inte att Campusbutiken har förutsättningar att konkurrera i det format verksamheten bedrivs. Det har varit viktigt att fatta ett konkret beslut för att minska osäkerheten för studenterna. 

SUS har som prioriterad påverkansfråga i år att arbeta för billigare kurslitteratur för att bidra till en stabilare ekonomi för studenterna. Går inte detta beslut emot det arbetet?

– Vi arbetar vidare med frågan om billig kurslitteratur och vi behöver identifiera former för hur vi gör detta på ett hållbart sätt. Det arbetet fortsätter. 

Hade man inte kunnat övergå till en digital butik eller plattform för att minska på omkostnader men samtidigt hjälpa studenter att få bättre privatekonomi? Det finns ju andra exempel på såna lösningar, såsom “Studentapan” och “Campusbokhandeln.”

– Vi har analyserat frågan och övervägt olika alternativ men slutligen landat i beslutet som nu är taget. Vi kommer fortsätta arbeta för att underlätta studenters ekonomiska situation genom att arbeta bland annat för tillgänglig kurslitteratur.

Nu uppmanas de studenter som inte fått sina böcker sålda via Campusbutiken att hämta tillbaka dessa senast 31 mars.

Felix Lidéricampus, SUS